Hogy mit adtak nekem ezek az órák? Soha nem mozgatott meg a fizika. Mindig is picit olyan érzésem volt, hogy ez olyan mint a matek, csak fölöslegesen bonyolítva újdimenziós tényezőkkel. Tapadási együttható, nyomásfelület, közlekedőedények, stb. … Egyszerre volt kevés és sok számomra. Tizenegyedik elején úgy ültem be fizikára, hogy megint egy olyan óra, ahol írhatom a faktos házikat, hogy ne otthon kelljen majd. Kisebb meglepetés ért, amikor szembejött velem egy teljesen újragondolt órarendszer, folyamatos projekt- és tudásbővítő-feladatokkal, amely elengedte a lekezelően egyszerű egyenletek folyamatos ismétlését, egy új irányt mutatott a fizikaórának.
A legnagyobb meglepetés számomra az első órán lévő feladat volt. Két kupac papírból kellett egyet-egyet húzni a pároddal, különböző szavak voltak rájuk írva, és a kapott szavak kiadtak egy témát és egy korcsoportot. Amit húztál, annak a kombinációnak kellett egy 10-15 perces foglalkozást kitalálni a társaddal. Például 18-25 éves korosztálynak egy, a fizikusokkal kapcsolatos foglalkozást, vagy a 35-50 éves korosztálynak az áram témakörében. Egy kisebb felüdülés volt, mivel így már kellett a kreativitásunkat használni, terelten de mégis szabadon gondolkodhattunk, ami egy, törvényekre épülő témakörben nem egykönnyen megvalósítható dolog.
Fontos kiemelni, hogy amíg a járványhelyzet engedte, addig kéthetente a Csodák Palotájában töltöttünk el másfél órát, különböző ismeretterjesztő programokon. Itt rengeteg lehetőségünk volt bővíteni tudásunkat nemcsak a fizikával kapcsolatban, például a mágnesesség vagy mechanika érdekes demonstrációján keresztül, hanem akár az emberi testről vagy optikai illúziókról is tanulhattunk.
Rengeteg izgalmas játék és bemutató található a Csopában, így sok mindent megtapasztalhattunk egy-egy ilyen alkalommal. Sajnos a COVID miatti korlátozások véget vetettek a péntek délutáni programoknak. A kedvenc élményem a 9D-s mozi volt, amire egyik délután beültünk. Csupán egy néhány perces kis film volt az egész, de azalatt megmutatta nekünk, mi minden rejlik a technológiában. Nyáron, egy-kétszer el fogok még látogatni ide, szerencsére akkor is érvényes lesz még a bérletem.
Összességében egy pozitív csalódás volt nekem ez az újragondolt fizika. Nem hittem volna, hogy gimnáziumi szinten lehetséges ilyen “reform órákat” tartani. Remélem, más tantárgyak is átesnek a jövőben hasonló átdolgozáson, nagyon nagy lehetőségek rejlenek a hasonló interaktív, inkább “téma mint tantárgy” órákban. András tanár úrnak sikerült egy számomra már megunt órát is érdekessé varázsolnia, ami valljuk be, a mai világban, ahol annyi minden érdekes dolog zavarja össze az ember figyelmét, nem egy könnyű feladat.