Köszöntünk a Lauder Multiverzum Innovációs Tér (MIT) Diáklabor KETER CSILLAGVIZSGÁLÓJÁNAK weboldalán!
“A Lauder Iskola tetején megnyitott csillagászati kupola hófehér gömbje koronaként uralja az épületet. A héber keter szó koronát jelent, de nem csak azt. A misztikus hagyományban az ésszel fel nem fogható dolgok összességét is ezzel jelölik. A tudaton és az emberi felfogóképességen túlmutató tudással hozzák kapcsolatba, gyakran a végtelen és a véges közötti kapocsnak tekintik.
A csillagok látványa minden emberi lényt megbabonáz. Egyszerre emlékeztet a világegyetem végtelen nagyságára és önmagunk kicsinységére. Aki a távoli csillagokat fürkészi, az a múltba pillant, a távcső összeköti a teret és az időt. Aki a Holdat, Napot vagy a bolygókat figyeli meg távcsövével, a földitől eltérő világokra függeszti szemét. Ki tudja, hány és hány lakható bolygó létezik az Univerzumban. Vajon egyedül vagyunk…? Ésszel nehezen felfogható gondolatok ezek. Minden vallás, minden filozófia saját végességünk és a végtelen világ közötti határt feszegeti, próbálja lebontani. Nincs olyan ember alkotta tárgy, mely ebben folyamatban hatékonyabb eszköz a távcsőnél. A teleszkóp egyszerre ad racionális tudást és vált ki létezésünk legmélyebb titkaihoz kötődő érzelmeket. Egyszerre adja mindazt, amit mi, akik a kupolát létrehoztuk diákjainknak nyújtani szeretnénk. Gyertek, látogassátok meg a Keter kupolát, nézzetek bele a távcsőbe, de közben sose feledjétek, csillagok porából vagyunk valamennyien!”
Horányi Gábor, a Lauder Javne Iskola főigazgatója
A Keter Kupoláról:
A kupolában a következő eszközökkel való észlelésekre van lehetőség: optikai távcső, naptávcső, spektroszkópia.
Ezek a csillagászattal kapcsolatos ismeretek különböző mélységeit jelentik. A Hold felszínének, krátereinek megfigyelése, a Szaturnusz gyűrűjének látványa, a Jupiter felhőörvényei és holdjai mind olyan alapvető észlelés, mely könnyen kivitelezhető, látványos és minden ember számára megfigyelési minimum az élete során legalább egyszer. A Nap, a galaxisok, ködök, gömbhalmazok észlelése a következő szint, mely a természettudományos pályákhoz ad motivációt, illetve bevezető lépés lehet a professzionális csillagásszá váláshoz is. A csillagok spektroszkópiájának vizsgálata már egyetemi szintű, fizikus, csillagász feladatnak tekinthető.
Így épült a CSILLAGVIZSGÁLÓ:
(Fotók: 2 Kop Kft., Horányi Gábor és Kereszty Zsolt)
A pályázat kódja: XIA-DIÁKLABOR-23-01
Kedvezményezett: Világi Zsidó Iskola Alapítvány
Megvalósítási helyszín: Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola
Támogató: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, az NKFI Alapból megvalósuló projekt, Nemzeti Innovációs Ügynökség Nonprofit Zrt.