Összeállította: Petrík Noémi
Terv típusa: projekt
Tantárgy: magyar irodalom, osztályfőnöki óra, vizuális kultúra
Időtartam: 1-1,5 hónap
Korosztály: 5. évfolyam, 10-11 év
Projekt leírása, tevékenység, csatolt fájlok:
5. osztályos diákoknál a János vitéz olvasása alatt részfeladatokból állt össze a projekt, amelyben voltak egyéni, páros és kisebb csoportos feladatok is, illetve egy külsős program.
1. feladat: a műnemek és műfajok megtanulása után a költői eszközökre és alakzatokra helyeztünk a hangsúlyt, melyekre példát kellett keresni az olvasmányból, majd kreatívan feldíszíteni vele a tanterem ajtaját, illetve a szekrényeiket, így hasonlatokban, metaforákban és megszemélyesítésekben fokoztuk a párhuzamos, vagy épp ellentétes hatást. Így pompázott az olvasás ideje alatt a gyerekek közvetlen környezete.

2. feladat: Ellátogattunk a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) állandó Petőfi kiálltására (https://pim.hu/kiallitas/kolto-lenni-vagy-nem-lenni), ahol a diákok a tárlatvezetés alatt eddig soha nem látott műtárgyak, relikviák mellett videóanyagok és interaktív multimédiás eszközök segítségével ismerkedhettek meg a költő életével és korszakával, többek közt megtervezhették Petőfi 21. századi Instagram oldalát és Tik Tok videót is készíthettek Jancsi és Iluska kapcsán.

3. feladat: Kukoricza Jancsi és Iluska jellemrajza és érzelmei kapcsán elengedhetetlen volt a beszélni a szerelemről. Rövid gondolatokban meg kellett fogalmazniuk, hogy nekik mint kiskamaszoknak mit jelent az az érzés, amit a két szereplő érzett a János vitézben egymás iránt.

4. feladat: A hős fogalmának többszempontú elemzése kapcsán, mielőtt János vitéz hősiességére rátértünk volna, a gyerekeknek levelet kellett írniuk valakinek, akire ma hősként tekintenek. Ezt követően összehasonlítottuk a korszakok hőseit-tetteit és azt, hogy ez hogy változott a történelem korszakai alatt.


5. feladat: A mű olvasása alatt párosával kellett választani egy vagy két éneket a János vitézből, melyet vizuálisan egy plakát formájában kellett feldolgozniuk, mire a mű végére értünk. Ezt követően a plakátokat az énekek sorrendje szerint be kellett mutatniuk a többieknek, és kitettük a falra. Eközben az évfolyamnál is „váltott a téli föld szép tavaszi ruhát”.

Bónusz: Az évfolyam diákjai random az iskolai Könyvünnep alkalmával együtt elszavalták a memoriterként kiadott részleteket a János vitézből.
(Borítókép: AI)