Október 31-én 16 kutatócsoportban vágott bele a kilencedikes ÁHÁVÁ évfolyam a science projekt megvalósításába. A Lauder Multiverzum Innovációs Tér (MIT) Diáklabor idén először csatlakozott az innovatív oktatási kezdeményezéshez.
Az első foglalkozáson, a bevezető információkat követően, a fő kutatási témát sorsolás útján kapták meg a csoportok. Az energia, az űrkutatás és a mesterséges intelligencia témakörében több mint 20 gondolatébresztő állomást alakítottunk ki a MIT-ben. Ezek megismerését követően minden csapat megfogalmazott egy kérdést, melynek mentén a diákok hozzákezdenek egy-egy tudományos terület feltárásához.
November 6-án estig beérkeztek a kutatási tervek a csapatoktól, másnap, november 7-én találkoztunk ismét, ekkor szaktanári mentoraik és a Lauder MIT Diáklabor csapatának támagatásával hozzákezdtek a gimnazisták a kutatáshoz, az irodalmazáshoz, a kísérletek, felmérések, prezentációk összeállításához.
Kutatócsoportok és kutatási témák:
- Cila – ChatGPT? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
- Cápák – A tenger, mint energiaforrás? (ENERGIA)
- Csárcsászárság – Hogy lehet zöldebb az AI? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
- Diesel for the win!!! – Magamnak termelem? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA, ENERGIA)
- Emet – Az AI ötlete távolról sem újdonság, kik, mikor és miért gondoltak rá előttünk? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
- Energy – Mit ad nekünk a környezetünk? – a természetben rejlő energia (ENERGIA)
- Kutató lányok – Veszélyes e az emberekre a mesterséges intelligencia? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
- Mars kutatók – Tudjuk-e kolonizálni a Marsot? Miért lenne ez előnyös számunkra? (ŰRKUTATÁS)
- Mesterséges Intelligencia Kutatók – Mi az a mesterséges intelligencia? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
- Mici hadserege – Mi volt az ősrobbanás előtt? (ŰRKUTATÁS)
- MI csoport – Milyen módon van jelen az MI a mindennapjainkban? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
- Nukleális csoport – Mennyire veszélyes a nukleáris energia? (ENERGIA)
- Űrkutatók – Milyen kapcsolata van a Holdnak az emberekkel/élővilággal (állat, növény)? (ŰRKUTATÁS)
- ŰrTermelők – Mit együnk az űrben? (ŰRKUTATÁS)
- Sötét Horizont Kutatócsoport – Mi az a fekete lyuk és mi a jelentősége számunkra? (ŰRKUTATÁS)
- Wasistdas – Nap és szélenergia a mindennapjainkban? (ENERGIA)
November 13-án estig minden kutatócsoport beszámolt a mentorának arról, hol tartanak a kutatásban. Másnap ismét találkoztunk a Diáklaborban, voltak, akik méréseket végeztek, kérdőívet állítottak össze, robotot építettek vagy a prezentációjukon dolgoztak. A szaktanárok mellett a Lauder MIT csapata is igyekezett hasznos tanácsokkal segíteni a kilencedikeseket. Ezen a napon kezdtük meg a felkészülést az idei STEAM-NAPra, melyen különleges feladat vár majd az évfolyamra egy Science Börze keretében.
November 21-én a diáklaboros konzultációs alkalmakon a kutatási munka összegzésével foglalkoztak a kilencedikesek. Sorkerült az utolsó mérésekre, elkészültek a bemutatókhoz szükséges videók, fényképek. A szaktanári mentorok útmutatásai, visszajelzései alapján továbbfinomodtak a jövő szerdai és csütörtöki előadásokra készülő prezentációk.
November 27-28-án adtak számot az Áhává évfolyam kutatócsoportjai az elmúlt négy hétben végzett kutatómunkáról. Az Aulában nyolc-nyolc csoport lépett a színpadra, hogy beszámoljon az eredményekről, összegezze az információkat, következtetéseket vonjon le az elvégzett kísérletekből. A szaktanári mentorok négy szempont mentén (tudományos igényesség, csapatmunka, közérthetőség, kreatív prezentáció) értékelték az előadásokat, a teljes érdemjegybe beszámít a három korábbi mérföldkő teljesítésének mikéntje is. A diákok mindkét napon szavaztak a legjobb prezentációról, a három közönségdíjas csapat:
Űrkutatók – Milyen kapcsolata van a Holdnak az emberekkel?
Csárcsászárság – Hogy lehet zöldebb az AI?
MI csoport – Milyen módon van jelen az MI a mindennapjainkban?
Az iskola diákjai a decemberi STEAM-NAPON ismerhették meg a projekteket:
“Oroszlánrészt vállalt a programban az Áhává évfolyam, 16 kutatócsoport eredményeivel – az energia, a mesterséges intelligencia és az űrkutatás területéről – ismerkedtek az iskolatársak. A forgószínpados bemutató, melyet Farkas Adél, Juhász Mónika és Pausch Piroska koordinált, három tanórán át zajlott. Minden órán három-három körben érkeztek a termekbe a NYIT, a 10., 11. és 12. évfolyam diákjai, hogy 5-5 percben halljanak a kutatási eredményekről a szemléltetőeszközökkel felvértezett standokon.”
Köszönjük a csoportok lelkesedését, munkáját!
Szaktanárok: Dávid Anett, Farkas Adél, Pausch Piroska és Szabó Anna
Lauder MIT Diáklabor: Biljarszki Dániel, Ordasi András és Paszternák András
A pályázat kódja: XIA-DIÁKLABOR-23-01
Kedvezményezett: Világi Zsidó Iskola Alapítvány
Megvalósítási helyszín: Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola
Támogató: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, az NKFI Alapból megvalósuló projekt, Nemzeti Innovációs Ügynökség Nonprofit Zrt.