MIT mond erről a tudomány?

Október 31-én 16 kutatócsoportban vágott bele a kilencedikes ÁHÁVÁ évfolyam a science projekt megvalósításába. A Lauder Multiverzum Innovációs Tér (MIT) Diáklabor idén először csatlakozott az innovatív oktatási kezdeményezéshez.

Az első foglalkozáson, a bevezető információkat követően, a fő kutatási témát sorsolás útján kapták meg a csoportok. Az energia, az űrkutatás és a mesterséges intelligencia témakörében több mint 20 gondolatébresztő állomást alakítottunk ki a MIT-ben. Ezek megismerését követően minden csapat megfogalmazott egy kérdést, melynek mentén a diákok hozzákezdenek egy-egy tudományos terület feltárásához.

November 6-án estig beérkeztek a kutatási tervek a csapatoktól, másnap, november 7-én találkoztunk ismét, ekkor szaktanári mentoraik és a Lauder MIT Diáklabor csapatának támagatásával hozzákezdtek a gimnazisták a kutatáshoz, az irodalmazáshoz, a kísérletek, felmérések, prezentációk összeállításához.

Kutatócsoportok és kutatási témák:

  1. Cila – ChatGPT? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
  2. Cápák – A tenger, mint energiaforrás? (ENERGIA)
  3. Csárcsászárság – Hogy lehet zöldebb az AI? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
  4. Diesel for the win!!! – Magamnak termelem? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA, ENERGIA)
  5. Emet – Az AI ötlete távolról sem újdonság, kik, mikor és miért gondoltak rá előttünk? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
  6. Energy – Mit ad nekünk a környezetünk? – a természetben rejlő energia (ENERGIA)
  7. Kutató lányok – Veszélyes e az emberekre a mesterséges intelligencia? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
  8. Mars kutatók – Tudjuk-e kolonizálni a Marsot? Miért lenne ez előnyös számunkra? (ŰRKUTATÁS)
  9. Mesterséges Intelligencia Kutatók – Mi az a mesterséges intelligencia? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
  10. Mici hadserege – Mi volt az ősrobbanás előtt? (ŰRKUTATÁS)
  11. MI csoport – Milyen módon van jelen az MI a mindennapjainkban? (MESTERSÉGES INTELLIGENCIA)
  12. Nukleális csoport – Mennyire veszélyes a nukleáris energia? (ENERGIA)
  13. Űrkutatók – Milyen kapcsolata van a Holdnak az emberekkel/élővilággal (állat, növény)? (ŰRKUTATÁS)
  14. ŰrTermelők – Mit együnk az űrben? (ŰRKUTATÁS)
  15. Sötét Horizont Kutatócsoport – Mi az a fekete lyuk és mi a jelentősége számunkra? (ŰRKUTATÁS)
  16. Wasistdas – Nap és szélenergia a mindennapjainkban? (ENERGIA)

November 13-án estig minden kutatócsoport beszámolt a mentorának arról, hol tartanak a kutatásban. Másnap ismét találkoztunk a Diáklaborban, voltak, akik méréseket végeztek, kérdőívet állítottak össze, robotot építettek vagy a prezentációjukon dolgoztak. A szaktanárok mellett a Lauder MIT csapata is igyekezett hasznos tanácsokkal segíteni a kilencedikeseket. Ezen a napon kezdtük meg a felkészülést az idei STEAM-NAPra, melyen különleges feladat vár majd az évfolyamra egy Science Börze keretében.

November 21-én a diáklaboros konzultációs alkalmakon a kutatási munka összegzésével foglalkoztak a kilencedikesek. Sorkerült az utolsó mérésekre, elkészültek a bemutatókhoz szükséges videók, fényképek. A szaktanári mentorok útmutatásai, visszajelzései alapján továbbfinomodtak a jövő szerdai és csütörtöki előadásokra készülő prezentációk.

November 27-28-án adtak számot az Áhává évfolyam kutatócsoportjai az elmúlt négy hétben végzett kutatómunkáról. Az Aulában nyolc-nyolc csoport lépett a színpadra, hogy beszámoljon az eredményekről, összegezze az információkat, következtetéseket vonjon le az elvégzett kísérletekből. A szaktanári mentorok négy szempont mentén (tudományos igényesség, csapatmunka, közérthetőség, kreatív prezentáció) értékelték az előadásokat, a teljes érdemjegybe beszámít a három korábbi mérföldkő teljesítésének mikéntje is. A diákok mindkét napon szavaztak a legjobb prezentációról, a három közönségdíjas csapat:

ŰrkutatókMilyen kapcsolata van a Holdnak az emberekkel?

Csárcsászárság Hogy lehet zöldebb az AI?

MI csoport – Milyen módon van jelen az MI a mindennapjainkban?

Az iskola diákjai a decemberi STEAM-NAPON ismerhették meg a projekteket:

“Oroszlánrészt vállalt a programban az Áhává évfolyam, 16 kutatócsoport eredményeivel – az energia, a mesterséges intelligencia és az űrkutatás területéről – ismerkedtek az iskolatársak. A forgószínpados bemutató, melyet Farkas AdélJuhász Mónika és Pausch Piroska koordinált, három tanórán át zajlott. Minden órán három-három körben érkeztek a termekbe a NYIT, a 10., 11. és 12. évfolyam diákjai, hogy 5-5 percben halljanak a kutatási eredményekről a szemléltetőeszközökkel felvértezett standokon.”

Köszönjük a csoportok lelkesedését, munkáját!


Szaktanárok: Dávid Anett, Farkas Adél, Pausch Piroska és Szabó Anna

Lauder MIT Diáklabor: Biljarszki Dániel, Ordasi András és Paszternák András


A pályázat kódja: XIA-DIÁKLABOR-23-01

Kedvezményezett: Világi Zsidó Iskola Alapítvány

Megvalósítási helyszín: Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola

Támogató: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, az NKFI Alapból megvalósuló projekt, Nemzeti Innovációs Ügynökség Nonprofit Zrt.