Mérések 5. osztályban matekórákon

Mérések 5. osztályban matekórákon

Összeállította: Szekeres Ferenc

4×10 változatos méréssel kapcsolatos feladat sokszínű tapasztalás érdekében!

Bár az ötödikeseknek vannak már mérésekkel kapcsolatos élményei az alsó tagozatról, meglátásom szerint ez egy igen nehéz témakör a számukra, és kifejezetten sok gyakorlati tapasztalatra van szükségük ahhoz, hogy utána bármit is tudjanak kezdeni a tényleges számokkal, mértékegységekkel, azok értelmezésével és átváltásával. Így 4 órát arra szánunk, hogy ténylegesen mérjenek, tapasztaljanak, csoportosan együttműködjenek. 4 csoportot alkotok (csoportonként kb. 4-5 fő), és a négy óra során minden csoport más-más sorrendben (az eszközök korlátozott száma miatt), de végigmegy a 4 témán, a válaszokat pedig mindenki lejegyzi a füzetébe.

IDŐ

(eszközigény: stopper)

1.  Mennyi idő alatt sétálsz el a büféig?

2. Mennyit tudsz ugrani a trambulinon 1 perc alatt?

3. Mennyi idő alatt futod körbe a focipályát?

4. Mennyi idő alatt tudsz felszaladni az alagsorból a toronyszobáig?

5. Hányat dobban a szíved egy perc alatt? (Te számold, a társad mérje az időt!)

6. Hajtogass papírrepülőt és dobd le a galériáról (ha az épp üres)! Mennyi ideig van a levegőben a repülőd?

7. Nézd meg az interneten, hogy mennyi idő alatt ér Budapestről Londonba egy repülő!

8. Nézd meg az interneten, hogy BKK-val mennyi idő alatt jutnál el a Lauderből a Dohány utcai zsinagógába!

9. Nézd meg az interneten, hogy BKK-val mennyi idő alatt jutnál el Budapest egyik szélétől a másik széléig! A kiindulási és érkezési helyet is írd le!

10. Nézd meg az interneten, hogy mennyi a 100 m-es gyorsúszás világcsúcsa! (Ki tartja a világcsúcsot?)

HOSSZÚSÁG

(eszközigény: mérőszalagok)

1. Mekkora a focipálya kerülete?

2. Mekkora egy lépcsőfok magassága?

3. Mennyivel van magasabban az üvegfolyosónál a földszint? (Használd föl az előző kérdésre adott választ!)

4. Mekkora a testmagasságod? És a fejkörméreted? A karod hossza a válladtól a középső ujjad végéig? A kisujjadon a köröm?

5. Mekkora az asztalod lapja (szélesség ill. hosszúság)? Mekkora a radírod (szélesség, hosszúság, magasság)? 

6. Írj össze minél több dolgot, ami 1 méternél hosszabb!

7. Írj össze minél több dolgot, ami 1 milliméternél rövidebb!

8. Nézd meg az interneten, hogy milyen messze van egymástól Ököritófülpös és Karakószörcsök!

9. Nézd meg az interneten, melyik város van Budapesthez legközelebb!

10. Nézd meg az interneten, mennyi a női távolugrás világcsúcsa! (Ki tartja a világcsúcsot?)

ŰRTARTALOM

(eszközigény: mérőedények, kanalak, fecskendők)

1. Becsüld meg, majd mérd le, hogy hány kiskanálnyi vízzel tölthetsz meg egy 1cl-es, 1dl-es illetve 1l-es edényt!

2. Tölts egy műanyag flakonba kb. 1 dl-nyi vizet, majd mérd meg, hogy tényleg annyi volt-e! Mennyit tévedtél?

3. Mennyi vizet tud egyszerre meginni a teve?

4. Hol van szükség a liternél nagyobb űrmértékegységre? Gyűjts minél több példát!

5. Mennyi KUBU Play multivitamin gyümölcsital van egy palackban?

6. Hány cl tea fér egy átlagos bögrébe?

7. Nézz utána az interneten az alábbi űrmértékeknek: akó, magyar pint, amerikai gallon, uncia! Jegyezd le, mit találtál!

8. Nézz utána az interneten, hogy egy átlagos felnőttnek hány liter vére van!

9. Nézz utána az interneten, hogy hány milliliter csapadék hullik átlagosan Budapesten március hónapban! (Jegyezd föl, hogy hol találtad meg az adatot!)

10. Ha színültig töltesz egy fél literes palackot, akkor ténylegesen mennyi folyadék fér bele?

TÖMEG

(eszközigény: kétkarú mérleg, digitális mérleg, súlyok)

  1. Becsüld meg, majd mérd meg a következő tárgyakat: tolltartó, négyzethálós matekfüzet, félliteres flakon tele és üresen, ceruza, toll, pénztárca!

2. Válassz még 5 tárgyat és azokat is becsüld meg, mérd meg!

3. A (kétkarú mérleg használatakor) keress olyan tárgypárokat, amiknek közel ugyanakkora a tömegük!

4. Nézz utána az interneten, hogy melyik a legkönnyebb illetve legnehezebb állat!

5. Nézz utána az interneten, hogy mit jelent az amatőr ökölvívásban a harmatsúly!

6. Mekkora egy kamion tömege? Mennyi a teherbírása a kamionoknak?

7. 1972-ben a müncheni olimpián Földi Imre magyar súlyemelő olimpiai bajnok lett. Nézz utána az interneten, hogy hány kg-os eredménnyel!

8. Hogyan tudnád megmérni egy darab rizsszem tömegét?

9. Te tudod, hogy mennyi a tömeged? Írd le!

10. Keress egy hidat és írd meg, hogy mennyi a teherbírása!

A téma lezárásaképpen pedig egy otthon, a családdal közösen elvégzendő beadandót kérek:

  1. Keress egy olyan fát, amit nem tudsz átkarolni!
    1. Mérd meg a kerületét!
    2. Fotót kérek rólad és a fáról!
  2. a) Mérd meg a szobád (téglatest) hosszúságadatait (szélesség, hosszúság, magasság)!

b) Számold ki, hogy hány méter a szobád kerülete, területe, illetve hány köbméter levegő van a szobádban (ha teljesen üresnek tekintenénk a szobát)!

  1. Tyúklépésben haladva hány lépéssel jutsz el az ágyadtól a kaputokig (vagy a bejárati ajtótokig)?
  2. Mérd meg a tömegedet! Add meg kg-ban, dkg-ban és g-ban!

______kg

______dkg

______g

  1. a) Nézz utána, hogy honnan származik (az egyébként sok matekfeladatban is szereplő) Kukutyin fiktív településnév! (Kérjük az információ forrását feltüntetni!)

b) Keresd meg a térképen és mérd meg a Googlemaps segítségével, hogy mekkora távolságra van Budapesttől! Képernyőképet is kérek!


c) Mennyi idő alatt lehetne odaérni gyalog, tömegközlekedéssel, autóval?

  1. Keresd meg otthon a vízórát!
    1. Olvasd le a mostani állását!
    2. Írd le, hogy egy hónap alatt mennyi a család vízfogyasztása!
  2. Kb. hány liter víz fér a mosdókagylóba? Írd le, hogy hogyan mérted meg!
  1. Mennyi idő alatt érsz be az iskolába? Mekkora a különbség a reggeli és a délutáni utazás között?
  1. Nézz utána, hogy mik a váltószámok egy Bájt, kB, MB, GB és TB mértékegységek között!

Ha kerekíted a váltószámokat ezresekre, akkor hány bájt
1 kB= B
1MB= B

1GB= B

  1. Az évet 365 naposnak számítjuk, de valójában picivel több, mint 365 nap. Nézz utána, hogy egy év pontosabban hány nap és még hány óra, perc, és másodperc.
    Ez alapján nézz utána, hogy a szökőévek hogyan alakulnak, és magyarázd el, hogy miért van rájuk szükség.