Összeállította: Laufer Péter
Alig egy éve a mesterséges intelligenciák és a hozzájuk kapcsolódó nyelvi modellek berobbantak a köztudatba, villámgyorsan a mindennapjaink részévé váltak. Nem csupán a munka világát kezdték el gyökeresen átalakítani, de a hétköznapjaink részévé is váltak. Az oktatás terén is hatalmas változásokat hoztak ezek a programok. Meg kell tanulnunk és tanítanunk a használatukat.
A chatbotok integrálása az angol tanítása során számos előnnyel jár a tanulók számára. Interaktív nyelvi gyakorlást biztosítanak, lehetővé téve a diákok számára, hogy azonnali visszajelzést kapjanak a munkájukról, nyelvhasználatukról. Ezen felül személyre szabott tanulási élményt nyújtanak, alkalmazkodva az egyéni nyelvismereti szintekhez és tanulási célokhoz. A chatbotok éjjel-nappal elérhetőek a tanulók számára, így szabadon gazdálkodhatnak a diákok az idejükkel. Oktatási felhasználásuk az újdonság erejével hat a diákok számára, így rendkívül motiváltak is a feladatok végrehajtásában. A zárkózott, visszahúzódó tanulók bátrabban mernek megnyilvánulni egy géppel folytatott kommunikáció során, semmint a társaikkal beszélgetni, esetleg egy csoportnyi gyerek elé kiállni.
Az órákon a mizou.com platformot kezdtem el használni a 2023/24-es tanévben. Itt mindenkinek – akár ingyenesen is – lehetősége van létrehozni chatbotokat, melyekkel a tanórákon és azokon kívül is tudnak kommunikálni a tanulók.
Nézzünk rá egy példát! Egy nyolcadikos angol csoportommal a lakberendezés, lakhatás témakörénél jártunk. A chatbotkészítő felületen kiadtam az utasítást: “Legyél lakberendező, segíts a diákoknak megtervezni, és létrehozni álmaik otthonát, esetleg feljavítani a mostani lakásukat, házukat. Térjetek ki minden apró részletre, legyen szó világításról vagy a színek harmóniájáról”.
Az óra elején ismertettem a diákokkal a feladatot: “Egy lakberendezővel kell beszélgetnetek, hogy létrehozzátok álmaitok otthonát, aprólékosan tervezzétek meg….”. Az emailben kiküldött linkkel mindenki csatlakozott a szoftverhez, és elkezdték a beszélgetést. A kezdeti szkepticizmus hamar eltűnt, ahogy értelmes reakciókat kaptak a felvetéseikre a chatbottól. Egyre jobban elmélyültek a munkában, amit nem csupán a teremben való körbenézéssel tudtam ellenőrizni, hanem a saját számítógépemen folyamatosan is tudtam monitorozni a beszélgetéseiket.
A munka végén mindenki készített egy összegzést a chatbottal folytatott beszélgetésről, vagyis egy leírást álmaik otthonáról. Majd egy képgeneráló AI segítségével el is készítették a fotókat a terveik alapján. A munkájukra nem pusztán tanári visszajelzést kapnak, hanem az alkalmazás is értékelte az elvégzett munkát. A feladat végén megmutatták egymásnak a tanulók az elkészült látványterveket.
Egy elkészült munka:
(Borítókép: AI)