Performatív kísérletek – a  8. Művészetpedagógiai Konferencián jártunk

Performatív kísérletek – a 8. Művészetpedagógiai Konferencián jártunk

Hagyományainkat követve, idén is jelen voltunk a hazai művészetpedagógia egyik legnagyobb seregszemléjén, a Művészetpedagógiai Konferencián, melyet a Magyar Táncművészeti Egyetemen rendeztek május 29-30-án.

A plenáris és szekcióelőadásokon a MOZDULAT, a PERFORMATIVITÁS és a KÖZÖSSÉG került a középpontba. Szarvas Ildikó, Szirtes Aliz művésztanárok és STEAM-koordinátorunk, Paszternák András IMAGINATION PLAYGROUND “A KÉPZELET JÁTSZÓTERE” – PERFORMATÍV KÍSÉRLETEK A LAUDER JAVNE ISKOLÁBAN címmel tartott előadást pénteken délután a Művészet és performativitás szekcióban, melyet Lőrinc Katalin táncművész elnökölt.

Előadáskivonat: Absztrakt kötet 114. oldal

“A budapesti Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola kiemelt célja az innovatív tanulási környezet folyamatos fejlesztése. Az elmúlt években a tehetséggondozásban eddig elért eredményeket és a korábbi innovatív
projekteket, módszertani platformokat alapul véve, új szintre emeltük a STEAM és a SciArt oktatást. Ezekben a kísérletezés, a változásra nyitottság, az improvizálás, a konstruálás szabad gyakorlata áll a középpontban. A létrejövő új struktúrák pedig segítik a személyiség önkonstrukcióját. A konstruktivista neveléselmélet és a designgondolkodás mentén, a hálózatos pedagógiai együttműködések terében gyakran megjelennek olyan kezdeményezések, amelyek a performativitást helyezik előtérbe. A mozgás, a
művészetek és a tudományok közötti kapcsolat egy izgalmas és összetett téma, amelyet számos módon integrálunk a zsidó hagyományokat és az interkulturális toposzokat feldolgozó projektjeinkben. Ezekben helyet kapnak a body art és body work irányok is, így a résztvevők élményszerűen megtapasztalják, hogy a testmozgás formálja az emberi kifejezés lehetőségeit.

Az Imagination playground (“A képzelet játszótere”) tevékenységünk két performatív irányt mutat be: az egyik az amerikai fejlesztésű Imagination playground építőkészlet STEAM módszertani lehetőségeit tárgyalja, a másik a Gólem, Leviatán, INNOlab és Rota Galgal projektjeinkben megjelenő SciArt
performatív kísérleteit veszi górcső alá.

A különböző formájú kék elemekből – a tanórákon, a szakkörökön, a művészeti, tudományos foglalkozásokon és a táborokban – egy innovatív játszótér jön létre, amely ösztönzi a gyerekeket a kreatív játékra és a fizikai aktivitásra. A mozgás és a képzelet szorosan összefonódik, legyen szó tematikus foglalkozásról vagy szabad alkotásról.

A SciArt workshopjainkon a művészetek és tudományok határvonalai gyakran elmosódnak, különösen a modern technológiai fejlődés következtében. A digitális és generatív művészetek, a virtuális valóság és a számítógépes animációk egyre inkább ötvözik a tudományos és művészeti megközelítéseket.

A projektek támogatói: Nemzeti Innovációs Ügynökség (a pályázat kódja: XIA-DIÁKLABOR-23-01), Centropa, MAZSÖK, Nemzeti Tehetségprogram


A pályázat kódja: XIA-DIÁKLABOR-23-01

Kedvezményezett: Világi Zsidó Iskola Alapítvány

Megvalósítási helyszín: Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola

Támogató: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, az NKFI Alapból megvalósuló projekt, Nemzeti Innovációs Ügynökség Nonprofit Zrt.