összeállította: Szekeres Ferenc
Mutassuk meg egymásnak kedvenc dalainkat, és vizsgáljuk meg azokat úgy, hogy ezúttal nem a zenére helyezzük a hangsúlyt, hanem a szövegre, annak tartalmára, és ha lehet tudni, a keletkezésének körülményeire. Szerelem? Csalódás? Siker? Pénz? Társadalomkritika? Miről szólnak valójában a dalok?
Mivel megfigyeléseim, tapasztalataim alapján mind a gyerekek, mind a felnőttek kisebb hangsúlyt fektetnek az általuk hallgatott dalok szövegére, így kifejezetten szerettem volna erre a területre is nagyobb figyelmet, nagyobb tudatosságot fordítani. Mivel fontosnak tartom, hogy olyan dalokkal foglalkozzanak a gyerekek, amiket amúgy is hallgatnak és szeretnek, nem volt cél, hogy leszűkítsem a választható dalok listáját, ezért a dalválasztás során kizárólag annyi kikötésem volt, hogy viszonylag hosszabb szöveggel rendelkezzen a dal, és ne csak néhány szó, egyetlen mondat ismétlődjön. A nyelvvel kapcsolatban sincs megkötés, de arra külön felhívtam a figyelmet, hogy természetesen összességében könnyebb dolga van annak, aki magyar nyelvű dalt választ, mint aki angol, spanyol, héber stb. nyelvűt, de ez nem rettentette el a gyerekeket, ugyanis általában kb. 80%-ban angol nyelvű dalt választanak.
A dal kiválasztása után adatgyűjtéssel kellett kezdeniük a munkát:
- mikor írták a dalt?
- kik írták a dalt és a szöveget?
- ki az előadó?
- milyen zenei stílusú a dal?
- szöveg háttere (miért írták a szöveget)?
- miről szól a szöveg (nem fordítás, hanem összefoglalás)?
- hogy jelent meg a dal (albumon, önállóan)?
- a dal sikerei, vásárlás, streamelés, esetleges díjak?
- videó (lehetőleg szöveges)
Az információkról egy PPT-t kellett összeállítaniuk, amit előre megbeszélt időpontban elő kellett adniuk az osztály előtt, emellett pedig lezárásképpen egy 5-10 kérdésből álló Kahoot! kérdéssort is össze kellett állítani és lejátszatni a többiekkel.
A felkészülés, illetve a PPT, Kahoot! elkészítése részben órai, részben otthoni munka volt, az órai munkák során igyekeztem technikai segítséget nyújtani, pl. kép, videó beillesztésével, szerkesztéssel kapcsolatos kérdésekben. Bár gyakran elhangzott a kérdés, sem a diák mennyiségével, sem az előadás hosszával kapcsolatban nem volt kikötés, ebben igyekeztem szabad kezet adni, illetve azt is figyelembe kell venni, hogy nem mindegyik dalról lehet ugyanannyi információt gyűjteni.
Külön feladatként a PPT-t egy adott Google Drive-mappába kellett feltölteniük, mindenkinek ugyanarra a határidőre függetlenül attól, hogy kinek az előadására mikor kerül sor. Az előadás során a többieknek fontos feladatuk, hogy ne csak a tartalomra, hanem mind a PPT formai megjelenésére, mind pedig az előadás stílusára, minőségére figyeljenek, az előadás után pedig mindenkinek lehetősége van kiemelni a pozitívumokat, illetve azokat az elemeket is, amikre legközelebb nagyobb figyelmet kell fordítani. A Kahoot! kérdéssora pedig egyfajta azonnali „kikérdezés” a hallgatóság felé.
Összességében a teljes folyamat igen komplex, és bár zenei téma van a középpontban, az információgyűjtés, a prezentáció, a Kahoot! elkészítése az előadás szerteágazó feladat. A gyerekek élvezik a feladatot, már csak azért is, mert olyan dallal foglalkozhatnak, amit szeretnek, amit ők választhattak. Arról nem is beszélve, hogy az önértékelés, egymás előadásainak értékelése a kommunikáció terén is komoly tudatosságot igényel.