Összeállította: Laufer Péter
Bevezető
A hosszabb terjedelmű klasszikusok elolvasása extra motivációt igényelhet a diákok részéről, az érdeklődés fenntartását segítheti egy a belső motivációt is felkeltő feladat elkészítése, melynek látható eredménye van.
A projekt során a diákok egy-két perc hosszúságú rövidfilmeket készítenek Petőfi Sándor: János vitéz című elbeszélő költeménye alapján. A felvételek elkészítéséhez LEGO, vagy hasonló típusú játékokat használnak fel, a videókat stop motion technika segítségével rögzítik.
Előkészítés
- Az osztály létszámától függően 3 vagy maximum 4 fős csoportokat hozunk létre.
- Kiválasztásra kerülnek a János vitéz feldolgozandó fejezetei, annyi énekre lesz szükség, ahány csoport van. Egyes fejezetekben elenyésző a cselekmény, így azokat nem érdemes választani, a szóba jöhető énekek:
- Ismertetjük a tanulókkal a csoportbeosztást, illetve az általuk feldolgozandó fejezetet.
- Megismertetjük a tanulókat a stop motion technika lényegével, a Youtube korlátlan tárhelye a témával foglalkozó videóknak, ha az idő engedi érdemes megnézni egy Wallace és Gromit rövidfilmet is, és annak a kapcsán körüljárni ezt a filmkészítési technikát.
- Ismertetjük pontosan a feladatot a tanulókkal: „Készítsetek minimum egy, maximum két perc hosszúságú videót az általatok kapott énekről. A videó elkészítéséhez LEGO kockákat használhattok, illetve a stop motion technika segítségével kell rögzítenetek a felvételt. A munka elkészítésére x tanóra áll rendelkezéstekre.”
- Ezt követően ismertetjük a munka menetét: „Először díszletet, hátteret kell készítenetek a feladathoz, majd el kell készítenetek az általatok készített jelenet vázát, vagyis nyolc képkockában meg kell rajzolnotok, hogy mi is fog történni a filmetekben, itt nem kell művészi pontosságra törekedni, de át kell gondolnotok, hogy mi fog történni a ti filmetekben.”
- Következő lépésnek ismertetjük a szükséges eszközöket:
- Díszlet készítéséhez szükséges rajzeszközök.
- A jelenethez szükséges LEGO vagy hasonló figurák
- Okostelefon
- Állvány a telefonnak – a kézben tartott telefonnal nem lehet mindig ugyanabban a szögben elkészíteni a képeket. Az állványt akár meg is lehet építeni építőkockából.
A videókészítés menete
- Bár korábban, már megmutattuk a diákoknak, hogy milyen technikával kell készíteni a filmeket, szükség van rá, hogy be is mutassuk nekik, felhívva a figyelmüket a buktatókra is:
a, Úgy rendezzük be a „forgatási helyszínt”, hogy a következő órán is meg tudjuk ismételni.
b, A kamerát megfelelően rögzítsük, ne változzon a szöge!
c, Figyeljünk a fényviszonyokra, mindig lámpafénynél készüljenek a felvételeket!
- Újra rögzítsük, hogy mennyi idő áll rendelkezésre a feladat elvégzéséhez.
- A csapatok osszák el a feladatokat, vagyis ki mozgatja a figurákat, ki készíti a képeket, ki felel a videó megvágásáért.
- A csapatok elfoglalják a helyüket, elkészítik a cselekmény vázát, amint ezt bemutatták, kezdhetik a forgatást.
- Megkezdődik a forgatás, itt a tanár feladata, hogy figyelmeztesse a csapatokat az idő betartására, valamint a felmerülő nehézségek megoldását kell facilitálnia.
- A kész képeket a csapat egyik tagja fogja filmmé szerkeszteni, itt bátran lehet a gyerekek informatikai tudására alapozni, jóval több ilyen jellegű programot ismernek és tudnak használ, mint gondolnánk.
Lezárás
- Lezárásnak lehet tartani filmfesztivált, ide érdemes popcornnal készülni, a gyerekek lesznek a zsűri, lehet kategóriákat létrehozni, ezekhez oklevelet készíteni, pl.: Legjobb film; Legjobb rendezés; Legjobb ötlet… stb.
- A zsűrizéshez a kategóriák megjelölésével pontozólapot lehet használni.