LEGO film projekt – János vitéz feldolgozása

LEGO film projekt – János vitéz feldolgozása

Összeállította: Laufer Péter

Bevezető

A hosszabb terjedelmű klasszikusok elolvasása extra motivációt igényelhet a diákok részéről, az érdeklődés fenntartását segítheti egy a belső motivációt is felkeltő feladat elkészítése, melynek látható eredménye van.

A projekt során a diákok egy-két perc hosszúságú rövidfilmeket készítenek Petőfi Sándor: János vitéz című elbeszélő költeménye alapján. A felvételek elkészítéséhez LEGO, vagy hasonló típusú játékokat használnak fel, a videókat stop motion technika segítségével rögzítik. 

Előkészítés

  1. Az osztály létszámától függően 3 vagy maximum 4 fős csoportokat hozunk létre.
  2. Kiválasztásra kerülnek a János vitéz feldolgozandó fejezetei, annyi énekre lesz szükség, ahány csoport van. Egyes fejezetekben elenyésző a cselekmény, így azokat nem érdemes választani, a szóba jöhető énekek:
  3. Ismertetjük a tanulókkal a csoportbeosztást, illetve az általuk feldolgozandó fejezetet.
  4. Megismertetjük a tanulókat a stop motion technika lényegével, a Youtube korlátlan tárhelye a témával foglalkozó videóknak, ha az idő engedi érdemes megnézni egy Wallace és Gromit rövidfilmet is, és annak a kapcsán körüljárni ezt a filmkészítési technikát.
  5. Ismertetjük pontosan a feladatot a tanulókkal: „Készítsetek minimum egy, maximum két perc hosszúságú videót az általatok kapott énekről. A videó elkészítéséhez LEGO kockákat használhattok, illetve a stop motion technika segítségével kell rögzítenetek a felvételt. A munka elkészítésére x tanóra áll rendelkezéstekre.” 
  6. Ezt követően ismertetjük a munka menetét: „Először díszletet, hátteret kell készítenetek a feladathoz, majd el kell készítenetek az általatok készített jelenet vázát, vagyis nyolc képkockában meg kell rajzolnotok, hogy mi is fog történni a filmetekben, itt nem kell művészi pontosságra törekedni, de át kell gondolnotok, hogy mi fog történni a ti filmetekben.”
  7. Következő lépésnek ismertetjük a szükséges eszközöket:
    • Díszlet készítéséhez szükséges rajzeszközök.
    • A jelenethez szükséges LEGO vagy hasonló figurák
    • Okostelefon
    • Állvány a telefonnak – a kézben tartott telefonnal nem lehet mindig ugyanabban a szögben elkészíteni a képeket. Az állványt akár meg is lehet építeni építőkockából.

A videókészítés menete

  1. Bár korábban, már megmutattuk a diákoknak, hogy milyen technikával kell készíteni a filmeket, szükség van rá, hogy be is mutassuk nekik, felhívva a figyelmüket a buktatókra is:

a, Úgy rendezzük be a „forgatási helyszínt”, hogy a következő órán is meg tudjuk ismételni.

b, A kamerát megfelelően rögzítsük, ne változzon a szöge!

c, Figyeljünk a fényviszonyokra, mindig lámpafénynél készüljenek a felvételeket!

  1. Újra rögzítsük, hogy mennyi idő áll rendelkezésre a feladat elvégzéséhez.
  2. A csapatok osszák el a feladatokat, vagyis ki mozgatja a figurákat, ki készíti a képeket, ki felel a videó megvágásáért.
  3. A csapatok elfoglalják a helyüket, elkészítik a cselekmény vázát, amint ezt bemutatták, kezdhetik a forgatást.
  4. Megkezdődik a forgatás, itt a tanár feladata, hogy figyelmeztesse a csapatokat az idő betartására, valamint a felmerülő nehézségek megoldását kell facilitálnia.
  5. A kész képeket a csapat egyik tagja fogja filmmé szerkeszteni, itt bátran lehet a gyerekek informatikai tudására alapozni, jóval több ilyen jellegű programot ismernek és tudnak használ, mint gondolnánk.

Lezárás

  1. Lezárásnak lehet tartani filmfesztivált, ide érdemes popcornnal készülni, a gyerekek lesznek a zsűri, lehet kategóriákat létrehozni, ezekhez oklevelet készíteni, pl.: Legjobb film; Legjobb rendezés; Legjobb ötlet… stb.
  2. A zsűrizéshez a kategóriák megjelölésével pontozólapot lehet használni.