Összeállította: Horváth Cecília
A diákjaink számára nem csupán a száraz tankönyvi anyag lehet fontos, az oral history szerepe óriási. A családtörténet is fontos része a történeti kutatásoknak. Nagyon fontos, hogy azok a gyerekek, akiknek még élnek a nagyszüleik, minél többet beszélgessenek, hogy megértsék családjuk közös múltját, szokásait, hagyományait, történeteiken keresztül értsék meg a XX. századi történelem fontos időszakait. Alkotni (főzni, sütni) közösen izgalmas dolog, közösségépítő ereje van!
Tanulói ajánlott létszám: 18 fő.
Megvalósítás: 10 tanórát igénybe vevő projektanyag.
- TANÓRA:
1. feladat:
Alkossatok 4-5 fős csoportokat! Kérdések a csoportok felé:
- Milyen ételek vannak leggyakrabban a családi asztalon?
- Mit esztek ebédre hétköznap, illetve ünnepek alkalmával?
- Mit esznek nagyszüleitek, ugyanazokat az ételeket, vagy van-e bármilyen eltérés?
- Készítsenek egy táblázatot, ahol a megbeszélt válaszokat összesítik!
NAGYSZÜLŐK | SZÜLŐK-GYEREKEK | |
HÉTKÖZNAP | ||
HÉTVÉGE | ||
ÜNNEPEK (születésnap) | ||
ZSIDÓ ÜNNEPEK |
2. feladat:
Milyen ételeket tudtok elkészíteni egy erdei iskolában vagy táborban áram nélkül, fűszerek nélkül, ha csupán csak 2000 forintotok van 4 személyre, és egy hétre kellene terveznetek?
3. feladat:
Rajzoljatok egy idővonalat, amelyre rögzítitek a XX. századi Magyarország főbb történelmi eseményeit!
2-3-4. TANÓRA:
A gyerekek 4 csoportban fognak dolgozni, ahol Endrei Hedvig életét dolgozzák fel a Centropa-anyagok segítségével. Lehet választani a szövegek vagy a 45 perces film között.
Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=YwUVb9fdSuE
- csoport: Endrei Hedvig családja
Rajzoljatok családfát, és állítsatok össze egy rövid CV-t, ahol bemutatjátok Hedvig néni életének főbb eseményeit!
GYEREKKOR | |
HÁZASSÁG | |
SZÜLŐK | |
KARRIER |
- csoport: Élet a lichtenwörthi táborban
Állítsatok össze egy 10-15 kérdésből álló interjút, amelyet Hedvig néninek tettetek volna fel, ha még életében találkozhattatok volna vele! A kérdések a táborban lévő mindennapokat, a recepteket, az emberi kapcsolatokat öleljék fel!
- csoport: A szakácskönyv
Tanulmányozzátok át a recepteket és válaszoljatok a következő kérdésekre!
- Vannak-e kóser ételek a receptek között?
- Vannak-e vegetáriánus, gluténmentes ételek?
- Találtatok-e leveseket, húsételeket, desszerteket, salátákat is?
- Akadt-e olyan recept, étel, amiről eddig még egyáltalán nem hallottatok?
- Vannak-e ünnepi alkalmakra szóló receptek: peszachi, hanukai, Ros hasanai?
- Mit próbálnátok ki szívesen otthon?
És végül állítsatok össze a receptek közül egy születésnapi menüt!
- csoport: Receptek
A 4 csoport számára válasszatok viszonylag könnyen elkészíthető ételeket: legyen 1-1 főétel és 1-1 desszert is!
Mutassátok be a recepteket vagy egy poszteren, vagy egy slideshow-n keresztül, ahol szerepeljenek a hozzávalók, és a recept elkészítésének módja is! A következő alkalom a tankonyhában lesz, ahol el lehet készíteni majd a kiválasztott ételeket.
A 4.óra lesz a bemutató ideje, ahol a csoportok megmutatják, mit tudtak meg Hedvig néniről, milyen recepteket találtak, és mit fogunk alkotni a tankonyhában a következő alkalommal.
5-6-7-8. TANÓRA: A főzés-sütés ideje!
9-10. TANÓRA: VITA
VITATÉMÁK:
– A történelem soha nem változtathatja meg igazán a családok mindennapjait.
– Minden körülmények között muszáj a kóser étkezés szabályait betartani.
– Az álmok, az álmodozás segítheti a túlélést a nehéz helyzetekben.
EGYÉB FELADATOK A FOGLALKOZÁSOKAT KÖVETŐEN:
1. Az elkészített ételeket be lehet mutatni egy projektbemutató vagy a kerti parti keretein belül is.
2. Érdemes saját szakácskönyvet vagy gasztroblogot készíteni, kiegészítve saját ötletekkel, kedvenc anyagokkal.
Hivatkozások:
https://www.centropa.org/hu/biography/endrei-istvanne
https://www.centropa.org/hu/photo/lichtenworthi-receptek
https://www.centropa.org/hu/search?keyword=To%20cook%20or%20not%20to%20cook
(Borítókép: AI)