Május végén zárult a Selye János Diáklaborhálózat kiépítése című pályázatra benyújtott nyertes projektünk megvalósítási időszaka. 2023 ősze és 2025 tavasza között 45 iskola 80 csoportja vett részt a “Legyetek Ti is MULTUVÁTOROK!” tudományos élménynapokon a Lauder Multiverzum Innovációs Tér (MIT) Diáklaborban.
A 2023/24-es tanévben 32, a 2024/25-ösben 48 háromórás ismeretterjesztő rendezvényre került sor. A programokon az energia, az űrkutatás és a mesterséges intelligencia témakörében tanultunk együtt a diákokkal és a tanárokkal.
“Legyetek Ti is MULTIVÁTOROK!” tudományos élménynapok résztvevő iskolái:

- Kelenvölgyi Általános Iskola, Budapest (1., 2., 62. és 71. foglalkozás – a képes beszámolók a számokra kattintva érhetők el)
- Gyermekek Háza Alternatív Általános Iskola és Gimnázium, Budapest (3., 5.)
- Pipacsvirág Magyar Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Telki (4., 8.)
- Piarista Gimnázium, Budapest (6.)
- Budapest School – Gellért, Budapest (7., 50., 55.)
- Tamási Áron Általános Iskola, Gimnázium és Német Nemzetiségi Gimnázium, Budapest (9., 13.)
- Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium, Budapest (10., 12., 14., 38., 47.)
- “Schola Europa Akadémia” Technikum, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola, Budapest (11., 42.)
- Remetekertvárosi Általános Iskola, Budapest (15.)
- Művészetek Völgye Általános Iskola, Monostorapáti (16.)
- Tápiósági Papp Károly Általános Iskola, Tápióság (17., 34., 67.)
- Fabriczius József Általános Iskola, Veresegyház (18., 30.)
- Szegedi Orczy István Általános Iskola, Szeged (19.)
- Németvölgyi Általános Iskola, Budapest (20.)
- Pál Apostol Katolikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium, Budapest (21., 31.)
- Érdi Bolyai János Általános Iskola, Érd (22., 78.)
- Jávorka Sándor Technikum és Szakiskola, Tata (23.)
- BGSZC Budai Technikum, Budapest (24., 25., 28., 29., 68.)
- VSzC Petőfi Sándor Műszaki Technikum, Gimnázium és Kollégium, Aszód (26.)
- Reménység Katolikus Általános Iskola, Budapest (27.)
- Újbudai Széchenyi István Gimnázium, Budapest (32.)
- ISB Budapesti Nemzetközi Iskola, Budapest (33.)
- Sztehlo Gábor Evangélikus Gimnázium, Budapest (35.)
- Ráckevei Ady Endre Gimnázium, Ráckeve (36., 40.)
- Klebelsberg Kuno Általános Iskola és Gimnázium, Budapest (37.)
- Mezőtúri II. Rákóczi Ferenc Magyar – Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Mezőtúr (39.)
- Kecskeméti Piarista Gimnázium, Kecskemét (41.)
- Kosztolányi Dezső Gimnázium, Budapest (43., 44., 63., 65., 72.)
- Budajenői Általános Iskola, Budajenő (45., 66., 69.)
- Tápiószentmártoni Kubinyi Ágoston Általános Iskola, Tápiószentmárton (46., 77.)
- Veszprémi Szakképzési Centrum Ipari Technikum, Veszprém (48.)
- Csömöri Mátyás Király Általános Iskola, Csömör (49.)
- Budapest School – Solymár, Solymár (51.)
- Európa 2000 Gimnázium, Budapest (52., 64.)
- Herceghalmi Általános Iskola és A.M.I., Herceghalom (53., 57.)
- Svetits Katolikus Gimnázium, Debrecen (54.)
- Stampay János MTNy Alapiskola, Köbölkút – Szlovákia (56.)
- Alsóerdősori Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimnázium, Budapest (58., 60., 61.)
- Salgótarjáni Szakképzési Centrum Táncsics Mihály Szakgimnáziuma, Salgótarján (59.)
- Dr. Szent-Györgyi Albert Általános Iskola, Budapest (70.)
- Váci SZC Selye János Egészségügyi Technikum, Vác (73.)
- Zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium, Zalaegerszeg (74.)
- Budapest VIII. Kerületi Németh László Általános Iskola, Budapest (75.)
- Karinthy Frigyes Gimnázium, Budapest (76.)
- Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium, Budapest (79., 80.)

Az idei tanévben kiemlet cél volt, hogy a Diáklabort teljes mértékben integráljuk a Lauder Javne Iskola oktatási programjába. Az ovisokat minden kedden a miniMIT várta, ahol játékos formában ismerkedtünk a tudományokkal. Az elemi tagozatosok a MIT junior kezdeményezés részeként jártak a KETER csillagvizsgálóban és a laborban. A középtagozatosok és a gimnazisták számára folytatódott a MIT Tükör sorozat. A kilencedikesek első féléves science projektje MIT mond erről a tudomány? címmel került lebonyolításra, a tizenegyedikesek a Természettudomány integrált tantárgy keretében tanultak nálunk. Szerepet vállaltunk a decemberi STEAM-NAP szervezésében. A 2024/25-ös tanévben is folytatódott az INNOlab – Diák Innovátorok Klubja szakkör.
Fontos volt számunkra, hogy a zsidó hagyományok is megjelenjenek a MIT mindennapjaiban. Számos külsős csoport számára a lauderes látogatás volt az első zsidósághoz kapcsolódó élmény.
Műhelyfoglalkozásokat tartottunk a LIMIT 2024 és 2025 innovációs maratonok döntőseinek, akik az ország egész területéről érkeztek.
Fogadtuk az iskolánkban vendégeskedő cserediákokat, csoportokat többek között Csehországból (2024), Finnországból (2025), Hollandiából (2023), Izraelből (2025), Portugáliából (2025), Törökországból (2023, 2024) és USA-ból (2024, 2025-1, 2025-2).
Jártak nálunk a Selye János Diáklaborhálózat tagjai, egyetemi hallgatók (2024-1, 2024-2), köz- és felsőoktatásban dolgozó pedagógusok szervezetten (2024-1, 2024-2) és egyénileg is. A KETER csillagvizsgáló változatos programokat kínált az érdeklődőknek, iskolán belülről és kívülről egyaránt.
Online oktatási programok színesítették a MIT kínálatát: a למה/LAMA – LAuder Multiverse Academy keretében a mesterséges intelligenciáról tanultunk, bekapcsolódtunk az izraeli Planetanya planetárium és az ORT Guttman Iskola űrkutatási projektjébe.
Bemutatkoztunk a Művészetpedagógiai Konferenciákon (2024, 2025), ellátogattunk a szlovákiai Komáromba és Búcsra, okosodtunk a londoni BETT oktatástechnológiai szakkiállításon és a Magyarországi Diáklaborok Egyesülete programjain.
Köszönet mindazoknak, akik a rendezvények szervezésében és lebonyolításában közreműködtek!
(Fotó és illusztráció: lauder FB-oldal, Google Maps)
A pályázat kódja: XIA-DIÁKLABOR-23-01
Kedvezményezett: Világi Zsidó Iskola Alapítvány
Megvalósítási helyszín: Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola
Támogató: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, az NKFI Alapból megvalósuló projekt, Nemzeti Innovációs Ügynökség Nonprofit Zrt.